XELION
Uitdaging
Xelion biedt dé communicatie-oplossing die alle klantcontactkanalen integreert en ontwikkelt deze in Delft. Om hun ambities waar te maken, was groei met de juiste medewerkers essentieel.
Bij de eerste kennismaking met Force9 hadden de oprichter/eigenaar en de HR-manager vijf openstaande vacatures. Voorheen werkte Xelion met werving- en selectiebureaus, waarbij soms wel 30% van het jaarsalaris als fee werd betaald. De oprichter wilde dit anders aanpakken, omdat het verloop door mismatches aanzienlijk was. Veel geld investeren en binnen een jaar opnieuw een vacature openstellen was niet langer acceptabel.
Xelion zocht een adviseur die niet alleen strategisch advies gaf, maar ook daadwerkelijk het probleem oploste. Met de overtuiging en strategische visie van Force9 dat een structurele, lange termijn verandering noodzakelijk was, zijn we gestart.
Resultaat
Binnen acht maanden zijn er in totaal acht nieuwe medewerkers aangenomen – een groei die zonder Force9 niet haalbaar was geweest.
Force9 hield een spiegel voor: Wat willen we? Hoe ziet de huidige arbeidsmarkt eruit? Wat is nodig en hoe pakken we het aan?
Naast de groei van acht nieuwe collega’s zijn er duidelijke processen uitgeschreven en opgevolgd, zodat we hier ook op de lange termijn mee kunnen werken.
Aanpak
- Inventarisatie van de organisatie
- Verbinding tussen de verschillende afdelingen
De ambitie van de directie verbinden met de managers en de uitvoering ervan
Gesprekken met:
- Directie
- Finance
- HR
- Marketing
- Managers
We analyseerden de behoeften, processen, verantwoordelijkheden, cultuur, eerdere inspanningen en pijnpunten. Op basis van deze inzichten werd een plan van aanpak opgesteld en aan de directie gepresenteerd.
Het plan
Opleiden van nieuwe medewerkers
- Verbinding met managers om een opleidingsprogramma op te zetten
- Focus op competentiegerichte profielen, wat resulteerde in vier nieuwe collega’s
Samenwerking met marketing
- Ontwikkeling van een ‘werken bij’-site om zichtbaarder te zijn voor sollicitanten
- Verbinding tussen directie, managers en marketing om de employer branding te versterken

Industrie
IT
Focus van de opdracht
Groei van medewerkers tegen lagere wervingskosten, gecombineerd met het behouden van deze medewerkers en een betere match met de organisatiecultuur.